Lage Rugpijn

Lage rugklachten / lage rugpijn is onder te verdelen in specifieke lage rugpijn en aspecifieke lage rugpijn.

Aspecifieke lage rugpijn wordt in de volksmond ook wel spit of lumbago genoemd. Bij deze vorm van rugpijn kan er sprake zijn van een disbalans in de spieren, banden en gewrichten. Lage rugpijn is een veel voorkomende klacht, 4 op de 5 mensen krijgen er ooit in last van.

Risicofactoren bij het ontwikkelen van rugpijn zijn:

• veel tillen met draaiende bewegingen in de rug
  • lang in 1 houding blijven zitten of staan
  • werkzaamheden verrichtten met veelal dezelfde handelingen, bijvoorbeeld achter de computer werken of lopende band werkzaamheden.
  • Directe (onverwachtse) hoge inspanning
  • blootstelling aan trillingen van bijvoorbeeld trillende voertuigen of machines
  • overgewicht
  • stress
  • roken

Lage rugpijn gaat veelal gepaard met uitstralende pijn naar uw bil en/of uw been. Lang zitten of staan, maar ook bewegen kan klachten geven. Waar de rugpijn precies vandaan komt is vaak lastig om aan te geven. Meestal is er geen sprake van ziekte of blijvende schade.

Rugpijn kan een vervelende invloed hebben op uw dagelijkse leven, maar het is prettig om te weten dat rugpijn vaak vanzelf weer overgaat. De fysiotherapeut kan u helpen bij het verminderen van uw rugklachten.
Het belangrijkste advies is  om in beweging te blijven. Dit kan vervelend zijn maar onderzoek heeft aangetoond dat niet bewegen meer kwaad doet. ondanks dat dit lastig kan zijn. Dus blijf bewegen, maar forceer niets! Als u klachten heeft van de rug probeer zwaar lichamelijk werk en zwaar tillen dan ook te vermijden.

Het helpt regelmatig te veranderen van houding of door een stukje te lopen. Vergeet niet om ook regelmatig rustmomenten te nemen. Stress kan namelijk zorgen voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op lage rugpijn.

De fysiotherapeut kan u helpen bij het herstellen van uw rugklachten en zorgt dat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. De behandeling is er tevens op gericht dat zodra u klachten krijgt u zelf weet wat u met doen om deze tegen te gaan.
De fysiotherapeut geeft u advies, oefeningen en soms kan het nodig zijn om de rug te mobiliseren of een massage te geven zodat de rug weer de ruimte krijgt om te bewegen. Bij rugklachten kunnen de oefeningen ervoor zorgen dat u zich beter voelt. U krijgt specifieke oefeningen die aansluiten bij de problemen die u ervaart wanneer u beweegt.